Lensen Schilder & Glasservice - Een sociaal bedrijf

11 mei 2021


De mensen waren in het begin paniekeriger dan nu

Wel lijkt het of iedereen het huis in de verf wil hebben  

Ik zit bij Paul Snijder op het kantoor van Lensen Schilder & Glasservice in Meppel. Er wordt nog druk overlegd en de telefoon rinkelt. “Het is gekkenwerk”, zegt Paul. “Het lijkt wel of alle mensen het huis in de verf willen hebben. En ook in het glas is het hartstikke druk. Het is dit jaar echt drukker dan andere jaren. Alleen maar mooi natuurlijk, maar we zorgen er wel voor dat onze medewerkers gewoon weekend kunnen hebben. Het moet wel leuk blijven.”  

Het is duidelijk dat ze dat bij Lensen erg belangrijk vinden. “De medewerkers moeten het doen, zij staan op de ladder of zetten het glas erin. Je moet mij geen kwast in de hand geven!”, zegt hij lachend. “Nee, zonder gekheid, de jongens zijn goede schilders en glaszetters. Ze weten wat ze doen, dat hoef ik ze niet te vertellen. We werken niet met uitvoerders, de medewerkers kunnen zelf prima de klus klaren. Daarmee krijgen ze verantwoordelijkheid en dat zorgt ook weer voor plezier. Ze worden gewaardeerd voor het werk wat ze doen en dat is terecht. Dat is ook mijn missie, ik ga niet de baas uithangen. We zijn allemaal collega’s en we doen het samen.” De taken zijn goed verdeeld, wordt me duidelijk. “Zo kan iedereen doen waar hij goed in is. Paul is verantwoordelijk voor de personeelszaken en financiën, Henk voor de calculatie en Egbert doet het glaswerk. Zo was het voor de overname en zo is het nog steeds. We hebben 30 man aan het werk en dat is een mooie club.”  

Werk zat dus. “Zeker weten. We doen ook grote klussen voor aannemers. Ook in de dubbele beglazing zijn we druk. In woningen van 20 jaar en ouder kun je met nieuw dubbel glas nog heel wat rendement winnen. De energienota wordt behoorlijk minder. En na die gekke sneeuwval hebben we veel verzekeringswerk. Die stuifsneeuw heeft bij veel mensen heel wat schade aangericht, de mannen blijven aan het sauzen. En heel veel particulier werk. We hoeven niet stil te zitten.”  

Zo af en toe dwaalt ons gesprek wat af. ‘Het zou toch wel weer mooi zijn als we weer vrij konden tennissen en eens een drankje op het terras kunnen drinken…’, daar zijn we het direct over eens. ‘Moeten jullie op de boerderij ook nog aan de gang met duurzaamheid? Ik vind de kleine windmolens toch best een mooi gezicht zo aan de rand van het dorp.’ ‘Hoe komen zoon- en dochterlief door de corona?’ En dan komen we weer terug bij de schilders.  

“Sinds vorig jaar hebben wij ook wel het nodige met corona te maken gehad natuurlijk. Eerst in het begin waren de mensen waar we kwamen echt voorzichtig en zaten de jongens veel buiten. Dat was met het mooie weer, dus dat was prima. Je merkt nu dat mensen minder paniekerig zijn. Ze zijn rustiger, ook als wij over de vloer komen. Ja, je houdt je afstand, maar vaak zijn de jongens wel weer binnen aan de koffie. En ja, we hebben ook echt wel wat uitval van personeel gehad door corona. Medewerkers die zelf corona hebben gehad, maar ook die in quarantaine moesten omdat een familielid positief getest was. Gelukkig was dat steeds redelijk verspreid en is niemand er echt heel ziek van geweest. Dat is het belangrijkste.”  

We babbelen nog wat na over de vaccinaties en coronatesten voor ik weer in de auto stap. Terugdenkend aan dit gesprek blijft me vooral bij dat voor Paul, maar ook voor Egbert en Henk, plezier voorop staat in het werk, en hij datzelfde plezier aan al zijn collega’s gunt. “We zijn een sociaal bedrijf”, zoals hij het zelf zei.   

Nieuwscategorieën Sponsoren


Reacties

Er zijn nog geen reacties op nieuwsberichten.
Om te kunnen reageren dien je ingelogd zijn. Inloggen